Unesco: Οι 31 χώρες που υπάρχει λόγος να επισκεφτούμε!

Η Φύση δημιουργεί τους πολιτισμούς, λέει ο Felipe Fernández Armesto, του Παν/μίου της Οξφόρδης, όμως ένας πολιτισμός μπορεί να εξαπλωθεί και σε ένα διαφορετικό περιβάλλον από εκείνο που τον δημιούργησε. Τότε, οι άνθρωποι εκείνου του νέου τόπου γίνονται “ξενιστές” αυτού του πολιτισμού και της γλώσσας του.

Μπορούμε να κρίνουμε κατά πόσον είναι πολιτισμένη μία κοινωνία, από τον τρόπο που εκείνη αντιδρά σε σχέση με το περιβάλλον της, προκειμένου να το προσαρμόσει στις ανάγκες της εξέλιξης του ανθρώπινου νου.  Με παρόμοιο τρόπο λειτουργούν και οι γλώσσες των πολιτισμών. Η Ιστορία είναι περισσότερο ένα κυνήγι του Ανθρώπου, παρά μία επιστημονική έρευνα -με τη συμβατική έννοια- επειδή το παρελθόν δεν είναι παρόν στις αισθήσεις μας. 

unesco

Παρόμοια είναι και τα κριτήρια, με τα οποία η Unesco καταγράφει περιοχές της υφηλίου στον Κατάλογο Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας:

1. Παγκόσμια Φυσική Κληρονομιά: Είναι εξαιρετικά φυσικά φαινόμενα ή περιοχές εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς, ιδιάζοντα παραδείγματα μειζόνων φάσεων των εν εξελίξει γεωλογικών διαδικασιών, συμπεριλαμβανομένης και της βιοποικιλότητας, όπως επίσης και των οικολογικών εξελίξεων.

2. Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά: Είναι αριστουργήματα της ανθρώπινης δημιουργικής διάνοιας, να φέρει μία εξαιρετική μαρτυρία για κάποια πολιτισμική παράδοση, ζώντα ή εξαφανισμένο πολιτισμό, να απεικονίζει σημαντική φάση της ανθρώπινης ιστορίας και αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον, ιδιαίτερα όταν το τελευταίο έχει γίνει ευάλωτο υπό την πίεση ανεπίστροφων αλλαγών, να συνδέεται διακριτά με γεγονότα ή ζώσες παραδόσεις, με ιδέες ή πίστεις, με καλλιτεχνικά ή λογοτεχνικά έργα εξέχουσας παγκόσμιας σημασίας.

3. Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά: Είναι πρακτικές, αναπαραστάσεις, εκφράσεις, γνώσεις και τεχνικές -καθώς και τα εργαλεία, αντικείμενα, χειροτεχνήματα, μουσικές, λογοτεχνία και πολιτιστικοί χώροι που συνδέονται με αυτές– και τις οποίες οι κοινότητες αναγνωρίζουν ότι αποτελούν μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς τους. Μεταβιβάζεται από γενιά σε γενιά, αναδημιουργείται συνεχώς από τις κοινότητες σε συνάρτηση με το περιβάλλον τους, την αλληλεπίδρασή τους με τη φύση και την ιστορία τους, και τους παρέχει μία αίσθηση ταυτότητας και συνέχειας.

4. Οι προαναφερθέντες τρεις τομείς παγκόσμιων αξιών μπορεί να είναι και απειλούμενοι, από την άποψη της επιστήμης ή της συντήρησης του είδους τους.

Ας δούμε, τώρα, 31 χώρες που αξίζει να επισκεφτούμε για τους παραπάνω λόγους:

ΕΥΡΩΠΗ:

Ξεκινάμε από την Ακρόπολη της Αθήνας -το παγκόσμιο σύμβολο της κλασικής σκέψης- υπόδειγμα προσαρμογής της αρχιτεκτονικής στη Φύση, στο “κλίμα της ελιάς” και της Μεσογειακής διατροφής -της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco- που δίνει έμφαση στις αξίες της φιλοξενίας και του διαπολιτισμικού διαλόγου.

Επίσης, επιλέγουμε από την Ελλάδα το Όρος Άθως, για τους ίδιους λόγους -του Βυζαντινού, όμως, κόσμου.

Hun.27

Συνεχίζουμε στη Βουδαπέστη -την πρωτεύουσα της Ουγγαρίας– ένα από τα σημαντικότερα αστικά τοπία στον ποταμό Δούναβη -κοιτίδα σημαντικού παλαιολιθικού πολιτισμού-, που συγκεντρώνει αρχιτεκτονικά στοιχεία από τη Ρωμαϊκή εποχή έως σήμερα.

Ire.34

Brú na Bóinne. Παράξενα τα κέλτικα ονόματα της Ιρλανδίας… Γοητευτικά και τα προϊστορικά της μνημεία από τη νεολιθική περίοδο, τα οποία είχαν κοινωνικές, οικονομικές, θρησκευτικές και ταφικές λειτουργίες. Οι πρωιμότεροι τύμβοι είναι 5.500 ετών, ενώ οι μεταγενέστεροι ανάγονται στον Μεσαίωνα και συγκεκριμένα στους Αγγλο-Νορμανδούς.

Nor.48

Τα φιόρδ της Νορβηγίας -όπως το Geiranger-  είναι από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Το συγκεκριμένο αποτελεί αρχέτυπο φυσικού κάλλους και γεωλογικών εξελίξεων των περιοχών κοντά στην Αρκτική.

Στη Ρωσική Ομοσπονδία, τώρα, όπου ξεχωρίζει η ηφαιστειογενής Kamchatka με την έντονη δυναμικότητα του τοπίου της και την εκτεταμένη βιοποικιλότητα -στην Ανατολική Σιβηρία- και η Karelia -κοντά στη Φινλανδία- με τη λαϊκή, θρησκευτική αρχιτεκτονική σε ξύλο, στην περιοχή Kizhi Pogost, από τον 18ο αι.

Αλλαγή δρόμου, προς την Ισπανία, όπου το Ισλάμ συναντά την Ευρώπη στο ανάκτορο Alhambra, στην Γρανάδα, και μέσα από τα μουσικά μονοπάτια του flamenco -του κυριότερου εκφραστικού μέσου της χαρμολύπης…

Swi.58

Συνέχεια του πολιτιστικού (και γλωσσικού) ταξιδιού μας στην Ελβετία, όπου ο σιδηρόδρομος Rhaetia Albula Bernina διασχίζει από το 1904 τις Κεντρικές Άλπεις μέσα από 42 τούνελ & 144 γέφυρες, συνδυάζοντας κριτήρια της Unesco τεχνικά, αρχιτεκτονικά και φυσικά, προκειμένου να διασπάσει την απομόνωση των κοινοτήτων που κατοικούν εκεί.

Green.66

Τέλος, στη Γροιλανδία -περιοχή της Δανίας με αυτοδιάθεση, που βρίσκεται πιο κοντά στην Αμερική, παρά στην Ευρώπη- βρίσκεται ο πιο δραστήριος παγετώνας της Γης (Ilulissat), από την Τεταρτογενή περίοδο, με πάγους 250.000 ετών, που κινούνται προς τον Ωκεανό με ταχύτητα 40 χλμ/ώρα!

unesco

Οι τέχνες, οι γεύσεις και οι γιορτές είναι μερικά από τα υποσύνολα του πολιτισμού. Ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός και ο βουδιστικός, ο νομικός μας πολιτισμός και ο πολιτισμός της τεχνολογίας, οι θαλάσσιοι πολιτισμοί, η Αναγέννηση και ο διατροφικός πολιτισμός, μπορούν να στηρίξουν την οντότητα της κουλτούρας –με τη σημασία και τη δημιουργική σπουδαιότητα του καθημερινού modus vivendi, του αρχέγονου αλλά και σύγχρονου.

Κουλτούρα και πολιτισμός: υποσύνολα τα μεν των δε, προϊόντα της Φύσης, αλλά και της ανθρώπινης διανόησης, αποτελούν ιδρυτές λαών.

ΑΣΙΑ:

Bhu.67

Μία από τις λιγότερο γνωστές χώρες της Ασίας, που πρόσφατα (2012) κατέθεσε αίτηση ένταξης των μνημείων της στην Unesco, είναι το Μπουτάν, μία αγροτική κοινωνία, ένα βασίλειο των Ιμαλαϊων, όπου η εξουσία βρίσκεται στα βουδιστικά μοναστήρια-οχυρά του μεσαίωνα (Dzong), που βρίσκονται στις απόκρημνες πλαγιές.

Κίνα! Η χώρα των “Ουράνιων Βουνών” (Tianshan), με τα εντυπωσιακά τοπία 2.500 χλμ., από την Πλειόκαινο περίοδο, η χώρα του Σινικού Τείχους (20.000 χλμ.) του 1ου Αυτοκράτορα, που τον 3ο αι κ.Π. ένωσε τα μαχόμενα βασίλεια των αγροτικών και νομαδικών κοινωνιών -το μοναδικό μνημείο της Ανθρωπότητας που διακρίνεται από τη Σελήνη!

Στο Πεκίνο, η “Απαγορευμένη Πόλη” είναι το ανάκτορο, που στα 10.000 δωμάτιά του -με τη συμβολική αρχιτεκτονική- στέγασε τις δυναστείες Ming και Qing. Κίνα!

Η χώρα της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της χαρτοκοπτικής με τα παραδοσιακά, συμβολικά σχέδια των διάφορων φυλών και της παραδοσιακής όπερας του Πεκίνου, με τις μεσαιωνικές ιστορίες.

Αναχώρηση για Ινδία, τώρα, για να δούμε τα σπήλαια Ajanta -της περιόδου Gupta- όπου βουδιστές μοναχοί του 2ου αι. π.Κ.Π. δημιούργησαν εξαιρετικά γλυπτά.

Πιο πέρα, το Taj Mahal, είναι το σημαντικότερο μνημείο της Ινδο-ισλαμικής αρμονίας και συμμετρίας στην αρχιτεκτονική, από τη Μογγολική περίοδο του 170υ αι. Κ.Π.

Λίγο πιο νοτιοανατολικά, στην Ινδονησία, το τροπικό δάσος της βροχής της Σουμάτρα, με έκταση 2,5 εκατομμύρια τετρρ. χλμ., και χλωρίδα 10.000 ειδών (!), ανήκει στην κατηγορία της Απειλούμενης Φυσικής Κληρονομιάς, λόγω της παράνομης οδοποιίας, που οδηγεί στην επίσης παράνομη υλοτομία…

Το Borobudur, στην Ιάβα, είναι χτισμένο τον 8ο αι. κ.Π., σε σχήμα ιερού λωτού -στοιχείο που ενισχύει την αφομοίωση της τέχνης από το φυσικό περιβάλλον. Το έτος 2010 παρ’ ολίγο να καταστραφεί από την έκρηξη γειτονικού ηφαιστείου…

Συνεχίζουμε το ασιατικό μας ταξίδι, στο Ιράν, όπου η Περσέπολη -η πρωτεύουσα του Δαρείου και των Αχαιμενιδών, από τον 6ο αι π.K.Π.- συνδέει την Ασία με την Ευρώπη, την Περσία με την Αρχαία Ελλάδα, με τις ιστορικές αναμνήσεις των περσικών πολέμων, αλλά και του Μ. Αλεξάνδρου, ενώ στο Ισφαχάν, η αίθουσα μουσικής του ανακτόρου των Τιμουριδών από τον 15ο αι Κ.Π., με τα υψηλής αισθητικής αντηχεία, αποτελεί τμήμα του πολιτιστικού συνόλου που έχει καταγράψει η Unesco.

Burkhan Khaldun: “Το Κατώφλι του Περάσματος προς τον Ουρανό”. Ονόματα εξωτικά, από τα ιερά βουνά των σαμάνων της Μογγολίας, όπου είναι θαμμένος ο Τζένγκις Χαν… Εκεί, ακόμη και σήμερα, οι ντόπιοι κάνουν τελετές με βουδιστικές επιρροές.

Ας παρατηρήσουμε, τώρα, τη ζωγραφική διακόσμηση στο εσωτερικό μίας Μογγολικής yurt: τα χρώματα και τα σχήματα παρουσιάζουν ομοιότητες με την αντίστοιχη διακόσμηση των κάρων της Κόστα Ρίκα -στη μακρινή Λατινική Αμερική (βλ. παρακάτω).

Η Ayutthaya -η αρχαία πρωτεύουσα του Σιάμ, στη σημερινή Ταϊλάνδη, ήταν μία από τις μεγαλύτερες μητροπόλεις του 14ου αι. Δύο αιώνες αργότερα, θα αποκτούσε ιστορική διασύνδεση με την Ελλάδα. Δείτε εδώ το σχετικό άρθρο του Ηλία Ταμπουράκη.

Στο θεαματικό τοπίο της Καππαδοκίας -στην κεντρική Τουρκία- οι Βυζαντινοί λάξευσαν τον 4ο αι., σκήτες, οι οποίες εξελίχθηκαν σε σημαντικούς μοναστικούς οικισμούς της Ανατολίας, μέχρι την εποχή των Σελτζούκων, το έτος 1071. Σήμερα, η Unesco θεωρεί το Göreme ως μία απολιθωμένη Βυζαντινή επαρχία.

Ανάμεσα στα Βαλκάνια και στην Ανατολία, μεταξύ Μεσογείου και Μαύρης Θάλασσας, η Κωνσταντινούπολη υπήρξε το μεγαλύτερο πολιτικό, θρησκευτικό και καλλιτεχνικό κέντρο του Βυζαντίου και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, για περισσότερα από 2.000 χρόνια.

Ο περιστροφικός χορός των Mevlevi Σούφι -από το Ικόνιο- ανάγεται στον 13ο αι., και είναι καταχωρημένος στην Unesco ως Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά.

Yem.64

Αλλαγή πορείας, και πάλι, στην Υεμένη, τώρα, της οποίας η πρωτεύουσα Σανάα ανήκει στην Απειλούμενη Πολιτιστική Κληρονομιά της Unesco, λόγω των πολιτικών αναταραχών στην περιοχή. Τα 6.000 οικήματα από οπτή γη, χτισμένα πριν από 2.500 χρόνια, σε υψόμετρο 2.200 μέτρων, μέσα την ορεινή, βραχώδη έρημο. Το σημερινό ιστορικό κέντρο, με μορφή πρώιμης ισλαμικής πόλης, αναφέρεται στη Βιβλική Αρχαιολογία και στο Κοράνι.

unesco

Οι πολιτισμοί συχνά εκμεταλλεύονται χωρίς μέτρο τη Φύση, και καταλήγουν σε σημείο αυτοκαταστροφής.

ΩΚΕΑΝΙΑ:

Kir.38

Συνέχεια του ταξιδιού μας στο Κιριμπάτι, ένα νησάκι της Μικρονησίας, που έχει το μεγαλύτερο θαλάσσιο πάρκο του κόσμου, έκτασης 408.250 τετρ. χλμ. -προστατευόμενο από την Unesco, λόγω των 800 είδη του ζωικού βασιλείου, 200 είδη κοραλλιών και 500 είδη ψαριών. Η ατόλη αυτή δημιουργήθηκε από την έκρηξη ενός -βυθισμένου σήμερα- ηφαιστείου.

unesco

Θρησκείες και φιλοσοφίες θέτουν την “τάξη των πολιτιστικών πραγμάτων” και παίρνουν τη θέση τους στο “αλφαβητάρι των πολιτισμών”.

Μία θεωρία αναφέρει ότι η λέξη “πολιτισμός” προέρχεται από τη λέξη “πολιτεία” -ίσως με την πλατωνική έννοια του όρου. Επίσης, η ετυμολογία του αγγλικού ρήματος polish [= γυαλίζω // εξευγενίζω] προέρχεται -μέσω του λατινικού polire- από την ίδια ελληνική ρίζα.

(ΛΑΤΙΝΙΚΗ) ΑΜΕΡΙΚΗ:

Μία ενδιαφέρουσα πολιτισμική περιοχή της Λατινικής Αμερικής -με έντονα ιταλικά στοιχεία- είναι η Αργεντινή. Στην Παταγονία, ο εθνικός δρυμός Los Glaciares συγκεντρώνει τη μισή ποσότητα των παγετώνων που έχουν καταχωρηθεί στην Παγκόσμια Φυσική Κληρονομιά της Unesco, με έκταση 600.000 εκτάρια και ύψος 3.000 μ., που δημιουργήθηκαν κατά την Τεταρτογενή περίοδο, σε λιμναίες περιοχές των νότιων Άνδεων.

Στην Παταγονία, επίσης, βρίσκεται και το Σπήλαιο των Χεριών (Cueva de las Manos), με βραχογραφίες μαγικοθρησκευτικού περιεχομένου 13.000 ετών, που απεικονίζουν -μεταξύ άλλων- και την πανίδα της περιοχής σε εκείνη την περίοδο.

Tango! Η (υπο-)κουλτούρα της χαμηλής τάξης του 19ου αι., έχει δημιουργήσει την πολιτισμική ταυτότητα της σύγχρονης Αργεντινής, κι έχει καταχωρηθεί ως Άυλη Κληρονομιά της Ανθρωπότητας.

Κατευθυνόμαστε, τώρα, προς τη Βολιβία, με τα εξώκοσμα, ηφαιστειογενή τοπία των πολύχρωμων λιμνών (Laguna Colorada) και της ορεινής αλυκής Uyuni, στην ημιέρημο του Altiplano -του οροπεδίου των Άνδεων. 

Ο αρχαιολογικός χώρος Tiwanaku με τη μνημειακή αρχιτεκτονική από το έτος 400 Κ.Π., χτισμένος σε υψόμετρο 3.850 μ., ήταν προσανατολισμένος στους αστερισμούς του νότιου ημισφαιρίου, και είχε πολυεθνικό χαρακτήρα!

Τα έθιμα και η προφορική παράδοση των ιθαγενών κοινοτήτων Aymara αποτελούν μέρος της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco, ενώ στην Απειλούμενη Πολιτιστική Κληρονομιά της Ανθρωπότητας ανήκει το Potosí -η Αυτοκρατορική Πόλη των Ισπανών του 16ου αι., με τα barroque μνημεία της και το Αναγεννησιακό σύστημα εξόρυξης ασημιού -το μεγαλύτερο του κόσμου!

Λίγο πιο πέρα, στη Βραζιλία, ο Αμαζόνιος! 6.000.000 εκτάρια τροπικού δάσους, με τη μεγαλύτερη βιοποικιλότητα στον κόσμο.

Νοτιότερα, οι καταρράκτες Iguaçú εκτείνονται σε μία περιοχή 2,7 χλμ, που περιλαμβάνει πολλά απειλούμενα είδη χλωρίδας και πανίδας.

Στην πόλη Salvador da Bahia συναντώνται 3 πολιτισμοί: το ευρωπαϊκό Renaissance του 16ου αι. με την πορτογαλική πολεοδομία, τις αρχιτεκτονικές φόρμες και τα υλικά, το αφρικανικό δουλεμπόριο με τα θρησκευτικά και γαστρονομικά στοιχεία και η ινδιάνικη πολιτισμική ταυτότητα με τη μελωδική γλώσσα και την πλούσια προφορική παράδοση.

Η πρωτεύουσα Brasilia όμως, που δημιουργήθηκε το 1950 ex nihilo, από τον Óscar Niemeyer kai ton Lúcio Costa, έχει σχήμα πουλιού που πετάει, και αποτελεί υπόδειγμα του αρχιτεκτονικού μοντερνισμού του 20ου αι. -όπως αυτός καθορίστηκε στην Αθήνα το 1943 (Charte d’Athènes) από τον Ελβετό Le Corrbusier.

 Η χορευτική παράδοση samba de roda, από τον 17ο αι., συνθέτει την πορτογαλική γλώσσα και ποίηση με την αφρικανική μουσική και θρησκεία και δημιουργεί ένα υβρίδιο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco.

Συνεχίζουμε το ταξίδι μας στην Κόστα Ρίκα (Κεντρική Λατινική Αμερική), για να εξερευνήσουμε το τροπικό δάσος Diquís, όπου βρίσκονται οι μυστηριώδεις σφαίρες διαμέτρου 0,5-2,5 μ., που κατασκεύασαν οι ιθαγενείς το έτος 500 Κ.Π.

Τα κάρα, με τα οποία οι Κοσταρρικανοί αγρότες μετέφεραν τον καφέ στον Ειρηνικό Ωκεανό, ήταν -στα τέλη του 19ου αι.- ζωγραφισμένα με διαφορετικά χρώματα και σχήματα, ανάλογα με την περιοχή προέλευσης του καρπού. Σήμερα κατασκευάζονται για συλλέκτες και είναι καταχωρημένα στην Άυλη Παγκόσμια Κληρονομιά της Unesco. [Παρατηρήστε την ομοιότητα των χρωμάτων και σχημάτων με τη Μογγολική διακόσμηση. Βλ. πιο πάνω.]

Gua.26

Ο πολιτισμός των Μάγια, στο Tikal της Γουατεμάλας, από τον 6ο αι. π.Κ.Π., μαζί με τον βιότοπο-δημιουργό του, είναι καταχωρημένοι ως μεικτό Μνημείο Παγκόσμιας Φυσικής και Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco.

Στο Μεξικό -και συγκεκριμένα στον αρχαιολογικό χώρο Teotihuacán (1ος αι. Κ.Π.)- η Οδός των Νεκρών, ανάμεσα στις Πυραμίδες του Ηλίου και της Σελήνης, είναι διαποτισμένη με τους μεσοαμερικανικούς μύθους του θεϊκού ήρωα Κετσαλκόατλ. Αυτός ο πολιτισμός επιρρέασε ολόκληρη την Κεντρική Αμερική, μέχρι τη Γουατεμάλα.

Βορειότερα, στο Paquimé-Casas Grandes, ανάμεσα στο Μεξικό και στις ΗΠΑ, η πολιτεία των ιθαγενών της Ερήμου Τσιουάουα, με τα 2.000 δωμάτια από οπτή γη, από τον 14ο αι. Κ.Π., αποτελούσε το κύριο εμπορικό κέντρο εκείνης της περιοχής και περιόδου.

Στο κεντρικό Μεξικό, τώρα, οι Ισπανοί κατακτητές του 16ου αι., έχτισαν γύρω από το ηφαίστειο Popocatepetl μοναστήρια σε έναν τοπικό αρχιτεκτονικό  ρυθμό, που ονομάζεται “μπαρόκ της ζάχαρης”

Στην Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά έχει ενταχθεί η γαστρονομία της περιοχής Michoacán, ένα υβρίδιο ανάμεσα στα προϊόντα και στις τεχνικές των ιθαγενών και των Ισπανών, ενώ στην ίδια περιοχή, κάθε 2 Νοεμβρίου το βράδυ, οι ντόπιοι συγκεντρώνονται στα στολισμένα με κίτρινα λουλούδια και χαρτοκοπτική, και φωτισμένα με κεριά νεκροταφεία, παίζοντας παραδοσιακή μουσική και προσφέροντας σπονδές φαγητού και ποτού στους αγαπημένους τους νεκρούς (Día de los Muertos).

Αλλαγή δρόμου, με κατεύθυνση το Περού. Η γεωγλυφική της Ερήμου Nazca, από τον 5ο αι. π.Κ.Π., -ανεξήγητη ακόμη, σήμερα- είχε μάλλον θρησκευτικούς και αστρονομικούς συμβολισμούς.

Η ινδιάνικη πολιτεία Chan Chan του 15ου αι., αποτελεί υπόδειγμα μίας πολεοδομίας που υποδεικνύει μία αυστηρή, μεσαιωνική κοινωνία, η οποία δάμασε τα λιγοστά ύδατα της ερημικής της περιοχής. Απειλούμενο Μνημείο Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco, σήμερα, λόγω των τυμβωρύχων της περιοχής, οι οποίοι άλλαξαν το ρου ενός γειτονικού ποταμού, προκειμένου να τον οδηγήσουν προς την κεντρική πυραμίδα του αρχαιολογικού χώρου και να την κόψουν στη μέση, για να αποκαλύψουν τους θησαυρούς της.

Όταν τον 16ο αι., οι Ισπανοί κατακτητές διέλυσαν την Αυτοκρατορία των Ίνκας, οι τελευταίοι απόγονοί τους κατέφυγαν στις ορεινές περιοχές των Άνδεων με την τροπική βλάστηση της γειτονικής Αμαζονίας και το εκπληκτικής ομορφιάς τοπίο, όπου ίδρυσαν την τελευταία πόλη τους, το οχυρό Machu Picchu, με τα κυκλώπειας αρχιτεκτονικής αστεροσκοπεία, τα ανάκτορα, τους ναούς του Ηλίου και τις αγροικίες.

Στις απόκρημνες περιοχές του ποταμού Apurimac, οι ιθαγενείς -ακόμα και σήμερα- κατασκευάζουν κρεμαστές γέφυρες από σχοινί, τις Q´eswachaka, μία τεχνική που έχει καταχωρηθεί από την Unesco ως Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά.

unesco

Ο Kenneth Clark είπε κάποτε: “Δεν γνωρίζω τι είναι πολιτισμός, όμως τον αναγνωρίζω όταν τον βλέπω ή τον αισθάνομαι με μία από τις πέντε ανθρώπινες αισθήσεις.

Οι πολιτισμοί δεν εξελίσσονται σύμφωνα με συμβατικά μοντέλα.

ΑΦΡΙΚΗ:

Αναχώρηση για την Αίγυπτο, όπου στο Wadi-l-Hitan, υπάρχουν απολιθώματα σκελετών φάλαινας, που αποδεικνύουν το θαλάσσιο παρελθόν της Σαχάρας!

Τις πυραμίδες της Γκίζα, τη σφίγγα και τη φαραωνική νεκρόπολη της Μέμφιδας, φυσικά, όλοι τις γνωρίζουμε…

Eth.22

Λίγο πιο πέρα, στη Lalibela της Αιθιοπίας, οι Χριστιανοί του 13ου αι., λάξευσαν στους βράχους τις μονολιθικές τους σταυρόσχημες εκκλησίες.

Κένυα! Στην περιοχή Rift Valley, υπάρχουν λίμνες με γεωλογικά φαινόμενα -όπως geyser- και απειλούμενα είδη πανίδας, όπως το ροζ φλαμίνγκο.

Στα τροπικά δάση αυτής της χώρας, η φυλή των Mijikenda δημιουργεί από τον 16ο αι., kaya -“ιερά χωριά”, όπου κάνει τις μαγικοθρησκευτικές της τελετές, μία ακόμη Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά της Unesco.

Το Ομανικό βασίλειο Kilwa των Σουαχίλι καλύπτει τις ακτές της Ανατολικής Αφρικής από την Τανζανία μέχρι την Κένυα, όπου βρίσκεται η πόλη Lamu, χτισμένη από κοράλλι. Επί 700 χρόνια ήταν σημαντικό εμπορικό κέντρο μεταξύ Αφρικανών, Αράβων, Περσών, Ινδών κι Ευρωπαίων.

Συνέχεια του ταξιδιού στο Μάλι -Δυτική Αφρική. Ο Βράχος Badiangara έχει καταχωρηθεί στην Παγκόσμια Κληρονομιά της Unesco λόγω γεωλογικών, αρχαιολογικών κι εθνολογικών ενδιαφερόντων της φυλής Dogon, οι οποίοι είχαν -ήδη από την απώτατη  αρχαιότητα γνώσεις αστρονομίας και επιδίδονται ακόμη και σήμερα στη χειροτεχνία της συμβολικής, μαγικοθρησκευτικής μάσκας. Οι τελετές τους είναι άμεσα συσχετισμένες με το αφιλόξενο φυσικό τους περιβάλλον.

Απειλούμενο μνημείο Πολιτιστικής Κληρονομιάς -λόγω των πολιτικών και θρησκευτικών διενέξεων της περιοχής- αποτελεί η μεσαιωνική αρχιτεκτονική της Djenné από οπτή γη, στο Δέλτα του Νίγηρα.

Η θεραπευτική μουσική imzad των Tuareg, έχει καταχωρηθεί ως Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά.

Tan.63

Αλλαγή κατεύθυνσης, και πάλι, προς το Serengeti, στην Τανζανία. 1,5 εκατομμύριο εκτάρια σαβάννας, με πολύ πλούσια βιοποικιλότητα. Εκεί μπορούμε να παρατηρήσουμε τη μετανάστευση άγριων ζώων σε απόσταση 1.000 χλμ.

Zim.65

Τέλος, στη Ζιμπάμπουε, θα δούμε την μοναδική αρχιτεκτονική δημιουργία της “Μαύρης Αφρικής” -του χαμένου πολιτισμού των Shona, από τον 11ο αι. Κ.Π., κατασκευασμένη από τούβλα γρανιτώδους άμμου και αργίλου. Ευρήματα αποδεικνύουν τις εμπορικές σχέσεις αυτού του πολιτισμού με το Ομανικό βασίλειο της Kilwa, στην Ανατολική Αφρική (Βλ. Κένυα).

unesco

Σχεδόν σε όλους τους πολιτισμούς -του παρελθόντος και του παρόντος,  το ρήμα ΕΙΜΑΙ κλίνεται με την εξής “γραμματική”: Εγώ είμαι πολιτισμένος, εσύ ανήκεις σε υποδεέστερη κουλτούρα, αυτός είναι βάρβαρος…

Έχουμε διαπιστώσει, όμως, ότι ο ολοκληρωτισμός θεραπεύεται με το διάβασμα 
και ο ρατσισμός με τα ταξίδια.

COLLAGE3 

Πολύ ευχαρίστως θα επικοινωνούμε μαζί σας για αυτά  τα θέματα, όπως επίσης και για ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών στον χώρο σας, Ηλίας Ταμπουράκης, κιν.: 6951614346 & Maricela Jiménez, 6939777085

Advertisements

One response to “Unesco: Οι 31 χώρες που υπάρχει λόγος να επισκεφτούμε!

  1. Pingback: Συγκριτική Μυθολογία: Ένα παραμύθι παγκόσμιο, αλλά όχι παγκοσμιοποιημένο. | Ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s