Βιβλία ! Περού: Los cachorros

Free-Audio-Book-Image

http://cdn8.openculture.com/wp-content/uploads/2014/05/Free-Audio-Book-Image.jpg

   Όταν ο Περουβιανός συγγραφέας Mario Vargas Llosa δημοσίευσε το έργο του Los Cachorros, το 1987, ήταν ήδη ένας καθιερωμένος λογοτέχνης, στο αποκορύφωμα της αφηγηματικής του καριέρας. Το 2010 τιμήθηκε με το Nobel λογοτεχνίας. Το έργο που προαναφέραμε αποτελεί μία διήγηση σε πληθυντικό αριθμό (και σύμφωνα με τον συγγραφέα, είναι περισσότερο ένα τραγούδι, παρά ένα αφήγημα), που περνάει κυματιστά από το ένα πρόσωπο στο άλλο, από την αντικειμενικότητα στην υποκειμενικότητα, και έχει προκαλέσει μία απίστευτα μεγάλη ποικιλία ερμηνειών:  την ανάκληση της νεανικής μνήμης, την παραβολή για την ανικανότητα μίας συγκεκριμένης κοινωνικής τάξης, τον ευνουχισμό του καλλιτέχνη στα πλαίσια ενός υπανάπτυκτου κόσμου, κι άλλες πολλές.  Οποιαδήποτε από αυτές τις ερμηνείες μπορεί να είναι η σωστή, διότι το λογοτεχνικό έργο Los Cachorros έχει την ένταση και τον αμφίπλευρο χαρακτήρα των μεγάλων αριστουργημάτων της διεθνούς λογοτεχνίας.

VargasLlosaLosCachorros http://diarioinca.org/wiki/resumen-los-cachorros-mario-vargas-llosa

Όπως ο ίδιος λέει:  “Σε γενικές γραμμές, ο Λατινοαμερικάνος συγγραφέας έχει ζήσει κι έχει γράψει σε συνθήκες εξαιρετικά δύσκολες, διότι οι κοινωνίες αυτής της γεωγραφικής περιοχής του κόσμου είναι εξαιρετικά δύσκολες, αφού έχει δημιουργηθεί ένας ψυχρός μηχανισμός που σκοτώνει κάθε συγγραφική εσωτερική επιταγή.”

1227458381

http://www.ciao.es/Los_cachorros_Los_jefes_Mario_Vargas_Llosa__144756

        Το έργο Los Cachorros παρουσιάζει ένα χρονικό διάστημα περιπέτειας που καλύπτει περίπου εικοσιπέντε χρόνια.  Δείχνει την ιστορία μίας ομάδας παιδιών από την έναρξη της σχολικής τους ηλικίας μέχρι και την εποχή που η νέα πλέον γενιά –δηλ. τα παιδιά τους- θα αναλάβουν τη σκυτάλη για να συνεχίσουν τον ίδιο τρόπο ζωής. 

los-cachorros-1

http://leyendotextos.files.wordpress.com/2010/11/los-cachorros-1.jpg

        Ο Llosa ανακαλύπτει την μυθική Πόλη των Βασιλέων –τη Λίμα- που είχε εξελιχθεί σε μία μοντέρνα πόλη με γρήγορους ρυθμούς ανάπτυξης, λόγω της αστυφιλίας˙  αυτός ο δυναμισμός έχει έρθει σε αντίθεση με την τελμάτωση και την κατάπτωση της υψηλής κοινωνίας, η οποία παραμένει απαράλλαχτη.  Η στάση ζωής του -ως συγγραφέα του αστικού ρεαλισμού της δεκαετίας του ’50- είναι η απόρριψη αυτής της κοινωνίας που τους έχει αφομοιώσει.  Απεικονίζει τα προάστια και ιδιαίτερα τη Miraflores –την περιοχή των πλουσίων-, που αποτελεί έναν χώρο χωρίς επικοινωνιακούς δεσμούς με τα υπόλοιπα κοινωνικά στρώματα.  Είναι ένας κόσμος προνομιούχων, λευκών που ζουν στα ακριβά παράλια της πρωτεύουσας, και βιώνουν με νωχελική ευχαρίστηση τη μονοτονία, τη ρουτίνα της τελμάτωσης.  Επίσης απεικονίζεται σ’ αυτό το έργο ο περιθωριοποιημένος κόσμος, που και αυτός αποτελεί μέρος της Lima, αυτής της θαυμαστής αποικιακής πόλης που διοικείται από την μειονότητα των λευκών.

20081027-lima 1950

http://blog.pucp.edu.pe/item/35259/notas-sobre-la-clase-media-peruana-2

       Πρόκειται, λοιπόν, για την αληθινή ιστορία μίας ομάδας συμμαθητών σ’ ένα ιδιωτικό σχολείο, όπου αναπτύσσονται αντιμετωπίζοντας τις αντιξοότητες της ζωής, οι οποίες δεν εξαιρούν ούτε καν τους πλούσιους ή τους ισχυρούς:  η μασκότ του Δημοτικού αυτού σχολείου, ένας σκύλος γερμανικός, λύνεται από την αλυσίδα του, μπαίνει αγριεμένος στα ντους, όπου τα παιδιά πλένονται μετά τη γυμναστική τους, και δαγκώνει ένα από αυτά, τον Cuéllar, κόβοντάς του τα γεννητικά όργανα. 

expo-cachorros

http://tiendas.fnac.es/san-agustin/los-cachorros-textos-de-mario-vargas-llosa-y-fotos-de-xavier-miserachs-en-fnac-valencia/#prettyPhoto/0/

       Το διήγημα συνεχίζει παρατηρώντας τις ψυχολογικές αντιδράσεις του παιδιού, μέχρι την ενηλικίωσή του, και παρακολουθεί τον άτυχο Cuéllar που προσπαθεί να κρύψει το μειονέκτημά του και να ενταχθεί στην καθημερινή ζωή των συμμαθητών του.  Όμως, ο περίγυρός του τον εμποδίζει να ξεπεράσει το πρόβλημά του, με μία ειρωνική, δηλητηριώδη, θα λέγαμε, αντιμετώπιση, που τελικά θα οδηγήσει τον ήρωά μας σε μοιραίους δρόμους.  Ο συλλογικός δεσποτισμός τον υποβιβάζει και τον στιγματίζει.

16133_vargas-llosa

http://puntoycomatk2012.blogspot.gr/2012/10/el-premionobel-de-literatura-se-hizo.html

    «Y Cuéllar, por su parte, tampoco se decidía:  seguía noche y día detrás de Teresita Arrarte, contemplándola, haciéndole gracias, mimos y en Miraflores, los que no sabían, se burlaban de él, calentador le decían, pura pinta, perrito faldero y las chicas le cantaban “hasta cuándo, hasta cuándo” para avergonzarlo y animarlo.  Entoces, una noche lo llevamos al Cine Barranco y, al salir, hermano, vámonos a la Herradura en tu poderoso Ford y él okey, se tomarían unas cervezas y jugarían futbolín, regio.»

    «Κι ο Cuéllar, από πλευράς του, παρέμενε αναποφάσιστος:  συνέχιζε, νύχτα-μέρα, ν’ ακολουθεί την Teresita Arrarte, θαυμάζοντάς την, κάνοντάς της χαριεντισμούς και μιμήσεις, και στην Miraflores, όσοι δεν ήξεραν, τον ειρωνεύονταν, θερμό άντρα τον έλεγαν, φιγουρατζή, σκυλάκι που το σέρνει με τη φούστα της, και τα κορίτσια τού τραγουδούσαν “μέχρι πότε, μέχρι πότε”, για να τον ξεσηκώνουν, αλλά και για να τον κάνουν να ντρέπεται.  Τότε, ένα βράδυ, τον πήγαμε στο Σινεμά Barranco, και, βγαίνοντας, αδελφέ μου, πάμε στην Herradura με το δυνατό σου Ford κι εκείνος ok, θα έπιναν μερικές μπύρες και θα έπαιζαν ποδοσφαιράκι, βασιλικό.»

los-jefes-los-cachorros1

http://www.escritopara.es/tag/mario-vargas-llosa/

        Ο Mario Benedetti, ο Ουρουγουανός λογοτέχνης, λέει ότι «οι δαγκωματιές του σκύλου κατέστρεψαν τον ανδρισμό του Cuéllar, όμως οι δαγκωματιές του κόσμου αποτελείωσαν την ίδια του τη ζωή.»
        Εν τέλει, αυτή η μάσκα υποκρισίας που ο Cuéllar φοράει όταν συναναστρέφεται την Teresita, την κοπέλα που του αρέσει, την χρησιμοποιεί ως παροδικό στήριγμα για ν’ αντεπεξέλθει στο μαρτύριό του. 
      Αυτό το κοινωνικό σύστημα δημιουργεί μεγάλους μύθους:  τη φαλλοκρατία, το ποδόσφαιρο και την κτητικότητα αντικειμένων.

1a95_10

http://christian-doigposter.blogspot.gr/2011/01/los-cachorros-1973.html

    Το διήγημα τοποθετείται σε μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο, που καθορίζεται από γεγονότα και πρόσωπα που σηματοδοτούν τη μόδα της εποχής, όπως ο Elvis Prisley.

      Υπάρχουν, στο έργο, δύο χρονικές γραμμές:  η μία είναι εκείνη του αφηγητή, που εκτυλίσσεται από το παρελθόν προς το παρόν, και η άλλη, εκείνη του αναγνώστη, που κινείται προς το μέλλον.  Από αυτό το φαινόμενο προκύπτει και η εναλλαγή μεταξύ πρώτου και τρίτου προσώπου, τόσο στον ενικό, όσο και στον πληθυντικό:

    «Ακόμη φορούσαν κοντά παντελονάκια εκείνη τη χρονιά, τότε δεν καπνίζαμε, απ’ όλα τα σπορ προτιμούσαν το ποδόσφαιρο και μαθαίναμε surf….»

«Todavía llevaban pantalón corto ese año, aún no fumábamos, entre todos los deportes preferían el fútbol y estábamos aprendiendo a correr olas….»

1298316831781

http://www.elperiodico.com/es/galerias/ocio-y-cultura/20110221/miserachs-macba/12350.shtml?3

            Η αποστασιοποίηση ανάμεσα στη φωνή του αφηγητή και στα πρόσωπα του έργου καθορίζει τη χρήση του πλάγιου λόγου στους διαλόγους:

    «…Κι ο πατέρας του τον πήγαινε στο στάδιο κάθε Κυριακή, κι εκεί, βλέποντας τους craks, τους μάθαιναν τα κόλπα, το πιάναμε;…»  

«…y su padre lo llevaba al Estadio todos los domingos y ahí, viendo a los craks, les aprendían los trucos ¿captábamos?…»

        Η γλώσσα, οι εκφράσεις, το ιδίωμα γενικότερα, με τα γυρίσματα της γλώσσας, ταιριάζουν απόλυτα με την παιδική γλώσσα, ή ανάλογα, μ’ εκείνη των εφήβων, ή των ενηλίκων, και παρουσιάζει ένα ιδιαίτερο στυλ, αφού αυτή η ποικιλομορφία ωθεί τον αναγνώστη από την μία περίοδο στην άλλη.  Η χρήση ονοματοποιηκών λέξεων είναι συχνότερη στα πρώτα κεφάλαια, που αφηγούνται την παιδική και νεανική ηλικία των ηρώων.

    Η λέξη «cachorros» είναι μία λέξη της ισπανικής διαλέκτου του Περού, που χρησιμοποιείται απαξιωτικά για να εκφράσει την κακή συμπεριφορά, την  αναίδεια κάποιου ανθρώπου.  Επίσης εκφράζει τα άτομα που, εντός εισαγωγικών, «κοιμούνται» κοινωνικά.  Είναι, λοιπόν, «αγνοούντες», ή «αδαείς».  Ο συνδυασμός αυτών των εννοιών, που ορίζει μία ζωή κενή, χωρίς ιδεώδη, είναι το θέμα που απασχολεί τον Mario Vargas Llosa, αυτόν τον σύγχρονο περουβιανό συγγραφέα στο βιβλίο του «Los Cachorros».

mario_vargas_llosa_002

http://www.elbauldemelquiades.com/hispanoamerica.htm

Δείτε, στη συνέχεια, την ιστορία αυτού του βιβλίου γυρισμένη σε κινηματογραφική ταινία.

(Για τα βίντεο που δεν είναι πλέον διαθέσιμα, επειδή οι λογαριασμοί Youtube με τους οποίους σχετίζονται έχουν τερματιστεί, δεν φέρουμε ευθύνη.)

Για περισσότερη συζήτηση πάνω σε θέματα λογοτεχνίας & ισπανικής γλώσσας, επικοινωνήστε με τον Ηλία Ταμπουράκη & τη Maricela Jiménez Sancho – καθηγητές ισπανικής γλώσσας & πολιτισμού και μεταφραστές, στα κιν.: 6951614346 & 6939777085

Advertisements

One response to “Βιβλία ! Περού: Los cachorros

  1. Pingback: Συγκριτική Μυθολογία: Ένα παραμύθι παγκόσμιο, αλλά όχι παγκοσμιοποιημένο. | Ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s