Μεθοδολογία & Ιδιαιτερότητες ! Δυσλεξία στη Β’-βάθμια.

167652250_f0e997d78e_b

LicenseCopyright All rights reserved by peterbox

Έχουμε αναφέρει πολλές φορές ότι:

ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΕΜΠΕΛΗΔΕΣ Ή ΟΤΙ “ΔΕΝ ΤΑ ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ”. ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΧΡΟΝΙΣΤΙΚΟ… ΔΥΣΛΕΞΙΚΟΣ ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΤΟΜΟ ΜΕΙΩΜΕΝΗΣ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ!… ΠΡΕΠΕΙ ΠΑΝΤΑ ΝΑ ΑΝΑΖΗΤΟΥΜΕ ΤΙΣ ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΚΑΙ  ΝΑ ΤΑ ΒΟΗΘΑΜΕ ΝΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΤΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΝΤΑΙ.

Τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες -ανήλικα & ενήλικα- γνωρίζουν ότι έχουν αδυναμίες, και προσπαθώντας να καταφέρουν ό,τι καλύτερο μπορούν, απογοητεύονται και χάνουν την αυτοπεποίθησή τους.

Αυτό οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως αλλαγές που συντελούνται στον οργανισμό τους (ορμονικά, κλπ.), ή ψυχολογικά φαινόμενα, που επιρρεάζουν τον κινητικό/συναισθηματικό & γνωστικό τομέα του κάθε ατόμου. 

9951337984_060cd61465_b

LicenseCopyright All rights reserved by David Douša

Στα ενήλικα άτομα, η ικανότητα ανάγνωσης κατευθύνεται από το δεξιό ημισφαίριο του εγκεφάλου. Στη διάρκεια της διαδικασίας εκμάθησης της ανάγνωσης, η ισορροπία του εγκεφαλικού ελέγχου μετατοπίζεται στο αριστερό ημισφαίριο. Σε ορισμένους ανηλίκους, αυτό συμβαίνει είτε πολύ νωρίς, είτε πολύ αργά. Τότε εμφανίζονται οι δυσκολίες ανάγνωσης & γραφής. Τα παιδιά με πρόωρη μετατόπιση, προσπαθούν να διαβάσουν με τον τρόπο των ενηλίκων, αλλά  δεν το κατορθώνουν, γιατί διαβάζουν με επιπόλαιο και βεβιασμένο τρόπο. Πρόκειται, λοιπόν, για την ομάδα δυσλεξικών L (=Linguistic). Στη δεύτερη περίπτωση -όταν, δηλ. η μετατόπιση των ημισφαιρίων συμβεί αργά- τότε προκύπτουν άτομα που δεν κατάφεραν να ξεπεράσουν το στάδιο της παιδικότητας, και διαβάζουν αργά και συλλαβιστά.  Αυτοί ανήκουν στην ομάδα P (Perception=αντίληψη, αίσθηση). Σε αυτούς τους μαθητές υπερτερεί το δεξιό ημισφαίριο, γεγονός που δεν αφήνει αυτά τα άτομα να απαλλαγούν από τα σημεία του κειμένου, τα οποία σχετίζονται με την “κατ’ αίσθηση αντίληψη”. Εφαρμόζουν ελλιπώς τις σημασιολογικές δομές και δεν αναπτύσσουν αποτελεσματικές στρατηγικές μάθησης:

pic_article_1

εικόνα (όχι κείμενο)  από:

http://www.leximathia.gr/article2.aspx

Παραλείπουν ή προσθέτουν συλλαβές ή γράμματα

Αντικαθιστούν λέξεις με άλλες, που πιθανώς να μοιάζουν, αλλά έχουν διαφορετική έννοια (γέρος / γερός)

Συντάσσουν χαοτικά τις προτάσεις

Διαβάζουν συλλαβιστά

Συγχέουν  την ανάγνωση πολυσύλλαβων, περίπλοκων λέξεων

Παρουσιάζουν αριστεροχειρία

Τα κείμενά τους (εκθέσεις) είναι φτωχά

8011607855_4a8a5013fe_b

LicenseCopyright All rights reserved by Revolution

Η σειρά εκμάθησης μίας μητρικής γλώσσας είναι η εξής:

1. ουσιαστικά

2. αντωνυμίες

3. ρήματα

4. επίθετα

5. επιρρήματα

6. προθέσεις

7. σύνδεσμοι

457615198_9727cfa814_o

LicenseCopyright All rights reserved by Keasty

Οι κυριότερες παρατηρήσεις -χρήσιμες για καθηγητές και γονείς- είναι οι εξής:

Απεθυνόμαστε σε Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα (λογο/εργοθεραπείας)

Αποφεύγουμε τις συχνές παρατηρήσεις

Ακολουθούμε τις εγκεκριμένες στρατηγηκές εκμάθησης (στοιχεία σε προηγούμενες & στην επόμενη δημοσίευση)

Αποφεύγουμε την ποσότητα

Επικεντρωνόμαστε στην ποιότητα

Τακτοποιούμε τον χώρο διδασκαλίας

Ομαδοποιούμε τα στοιχεία μελέτης

Δημιουργούμε ευχάριστο περιβάλλον.

Πολύ ευχαρίστως θα επικοινωνούμε μαζί σας για αυτά  τα θέματα, όπως επίσης και  για

ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών (εκμάθηση στον χώρο σας). Ηλίας Ταμπουράκης, κιν. 6951614346

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s