Ταχυδρόμος του Πολιτισμού ! Γλώσσες και παπαγάλοι…

88973

http://www.taringa.net/posts/ecologia/8910669/Rio-Celeste-Costa-Rica.html

Κάποτε, ζούσε στο Τροπικό Δάσος του μπλε ποταμού μία φυλή ιθαγενών. Είχαν ένα παράξενο όνομα: λέγονταν porangüé karaí, που σημαίνει: «Οι Κύριοι της Γλώσσας». Η φυλή τους ήταν η μικρότερη του κόσμου. Είχε μόνον 20 ανθρώπους: 10 γυναίκες και 10 άντρες. Η γλώσσα τους είχε κι εκείνη ένα περίεργο όνομα: λεγόταν yvyrá ñe’ ẽry, που σημαίνει: «Ρέει ο Λόγος από τα Δέντρα». Και βέβαια, με τη λέξη “Λόγος” εννοούσαν δύο πράγματα: την Oμιλία, αλλά και τη Λογική. Αυτές ήταν δύο έννοιες, που η μία πάντα συνόδευε την άλλη.

tumblr_nakgn2ubGE1qdr9pko1_r2_1280

https://www.tumblr.com/search/Guarani+language

Εκείνοι οι ιθαγενείς δεν είχαν θρησκεία, όμως τους άρεσε να πιστεύουν ότι όταν έβρεχε, οι σταγόνες που έπεφταν από τα δέντρα περνούσαν μέσα από τα ολόισια, κατάμαυρα, γυαλιστερά μαλλιά τους –σαν μοντέρνα, λεπτά, μαύρα καλαμάκια για tequila margarita- και γέμιζαν το μυαλό τους με λέξεις. Κάθε σταγόνα και μια λέξη! Πίστευαν ότι όταν μύριζαν ένα λουλούδι, γέμιζαν τα πνευμόνια τους με τον αέρα που δίνει στις λέξεις την κίνηση για να φεύγουν από το στόμα τους πετώντας –σαν πεταλούδες μπλε, στο χρώμα του ποταμού τους. Κάθε λέξη και μία αίσθηση! Λευκές ορχιδέες guarias για τα ρήματα, μοβ λουλούδια του πουλιού colibrí για τα ουσιαστικά, ροζ λουλούδια chiras της μπανανιάς για τα επίθετα, που αρωματίζουν τα ουσιαστικά, και θαλασσιά «μη-με-λησμόνει», που σημαίνει: “μη με ξεχνάς”, για τα επιρρήματα.

Purple-Orchidsbutterfly

http://www.mrwallpaper.com/wallpapers/Purple-Orchids.jpg

http://galleryhip.com/blue-butterfly-photo.html

Κι όταν έτρωγαν φρούτα, πίστευαν ότι ο χυμός τους κυλούσε, έρεε μέσα στο σώμα τους κι έβαζε τις λέξεις και τη γραμματική σε μία μελωδική σειρά, που λέγεται συντακτικό: Πορτοκαλί maracuyás (τα φρούτα του πάθους) για τα αντικείμενα –δηλαδή τα πράγματα- και πράσινα mangos για τα υποκείμενα – δηλαδή τους ανθρώπους.

54749a9eb1260

http://chatabout.com/answers/what-is-your-favorite-tropical-fruit

Αυτήν τη γλώσσα, που δημιουργούσαν οι μουσικές νότες της βροχής πάνω στα φύλλα, δίδασκαν στα παιδιά τους. Κι εκείνα μάθαιναν με τον πιο φυσικό τρόπο το ρυθμό και τον επιτονισμό της γλώσσας με τα ποικίλα τονικά ύψη. Σε αυτήν τη γλώσσα έλεγαν τα morangú, δηλαδή τα παραμύθια τους. Όμως, δεν μπορούσαν να τα γράψουν, γιατί δεν είχαν γράμματα. Τα ζωγράφιζαν, βέβαια, στις σπηλιές τους, με κόκκινες, κίτρινες και μαύρες γραμμές, αλλά τα χρώματα εκείνα δεν είχαν ήχους… Είχαν, όμως, αρμονία. Μία αρμονία που δημιουργούσε ένα είδος εικονικής μουσικής…. Μία ορχήστρα των χρωμάτων.

cave

http://www.polycount.com/forum/showthread.php?t=105940

Μια μέρα, ήρθε ξαφνικά μία εχθρική φυλή από την άλλη πλευρά του δάσους, που το έλεγαν: «Άλλη Πλευρά» και όλοι το φοβόταν, γιατί τους ήταν άγνωστο. Τ’ όνομά τους ήταν mburumbichá, που σημαίνει: «Οι Κακοί Ιερείς». Αυτοί μιλούσαν άλλη γλώσσα, και γι’ αυτό κήρυξαν πόλεμο στους ιθαγενείς, σκοτώνοντάς τους όλους. Η γλώσσα τους πέθανε κι εκείνη μαζί τους. Κανείς δεν τη μιλούσε πια. Δεν ακουγόταν πλέον στο δάσος. Και η βροχή από τα δέντρα είχε γίνει σκέτο νερό, χωρίς ήχους, χωρίς λέξεις, χωρίς μελωδία. Οι άνθρωποι, από karaí, είχαν γίνει a-karaí, δηλαδή «πρώην άνθρωποι», και η γλώσσα τους, από porangüé, είχε γίνει a-porangüé, δηλαδή «πρώην γλώσσα». Τα παραμύθια τους, από morangú, είχαν γίνει a-morangú, δηλαδή «πρώην παραμύθια», ενώ τα λουλούδια και τα φρούτα δεν είχαν πια ονόματα. Και τα φύλλα του δάσους δεν έπαιζαν πλέον μουσικές νότες, παρά έβγαζαν μόνον έναν μονότονο ήχο… Τα τύμπανα από μπανανόφυλλα δεν ηχούσαν πια. Ούτε τα φλάουτα από τα λεπτά κλαδιά, όπου κάθονταν τα κόκκινα βατραχάκια που εκσφενδονίζονταν σαν βέλη…

19da072195f64f85948dbee88f17dba3

http://www.wallpaperup.com/190329/nature_rain_jungle_animals_leaves_frogs_water_drops_macro_depth_of_field_Red-Eyed_Tree_Frog_amphibians.html

Μετά από πολλά χρόνια, ένας επιστήμονας με ξανθά μαλλιά σαν άχυρο –Humboldt ήταν τ’ όνομά του- ήρθε από μια χώρα μακρινή, όπου έκανε συνέχεια κρύο. Ήρθε για να μελετήσει την τροπική ζούγκλα. Το πρώτο πράγμα που επισκέφτηκε ήταν η σπηλιά των μελωδικών χρωμάτων της γλώσσας. Παρατήρησε οτι οι σχεδιασμένοι άνθρωποι, τα ζώα και τ’ άλλα σχήματα στους βράχους, παρ’ όλο που ήταν ακινητοποιημένα, πετρωμένα, στα μάτια του κινούνταν σαν κινηματογραφική ταινία!  Οι άνθρωποι χόρευαν παραδοσιακούς χορούς, τραγουδώντας στη γλώσσα που ρέει από τα δέντρα, τα ζώα έτρεχαν να σωθούν από τους κυνηγούς με τα τόξα, ενώ παράξενα αντικείμενα -άλλα σαν άστρα, κι άλλα σαν ιπτάμενοι δίσκοι εξωγήινων-κοσμούσαν τον ουρανό της σπηλιάς! Μία ολόκληρη ιστορία αιώνων των Κυρίων της Γλώσσας με εικονογράμματα!

saneland-fultons-cave

Όταν βγήκε μαγεμένος απ’ τη σπηλιά, ανακάλυψε ανάμεσα στα δέντρα ceiba, κάποιους παπαγάλους με πολύχρωμα φτερά: lapas λεγόταν οι μπλε, guacamayas οι κόκκινοι και loras οι πράσινοι. Είχαν και θαλασσιά μωράκια, που λεγόταν loritos! Παρατήρησε, λοιπόν, ο Humboldt, ότι εκείνοι οι παπαγάλοι μιλούσαν μία παράξενη γλώσσα, που ακουγόταν σαν βροχή που πέφτει από τα κλαδιά των δέντρων! Την είχαν μάθει ακούγοντας τους ινδιάνους πρίν από τον πόλεμο, όταν εκείνοι ακόμη ζούσαν.

Colorful-Parrots-Wallpaper-01-300x187

http://funmozar.com/parrot/

Αποφάσισε τότε, να καταγράψει τους ήχους εκείνης της γλώσσας, με τα γράμματα της δικής του. Ήταν εκείνος ο πρώτος γλωσσολόγος, και οι παπαγάλοι ήταν εκείνοι που έσωσαν τη γλώσσα της χαμένης φυλής από τον πόλεμο, κι ο Humboldt, ακούγοντάς την, έτρεμε και ριγούσε απ’ τη συγκίνηση, ακόμη κι αν αυτά ήταν… παπαγαλίστικα! Κατάλαβε οτι οι γλώσσες, τελικά, δεν πεθαίνουν, αλλά κοιμούνται για λίγο. Αρκεί κάποιος, έστω κι ένας, να τις θέλει, να τις αγαπά, για να ξαναζωντανέψουν. Κι έτσι, έγινε τότε ο Humboldt ένας porangüé karaí –ένας «Κύριος της Γλώσσας», γιατί όποιος μιλάει μία γλώσσα, σκέφτεται σαν το λαό που την έφτιαξε…

images

http://www.gettyimages.com/detail/photo/multi-colored-aspen-leaves-with-rain-drop-high-res-stock-photography/90053696

Το κείμενο αυτό το έγραψα ένα χειμωνιάτικο αλλά ζεστό μεσημεράκι, στην Πλατεία της Καλλιθέας -την παλιά γειτονιά της γιαγιάς της Δέσποινας από την Τένεδο- όταν ακόμη έμενα στο σπίτι της, στα μέσα του Δεκέμβρη του 2011. Βασίζεται σε πραγματικά ανθρωπολογικά στοιχεία των guaraní, και τo έστειλα στην 11-χρονη Δανάη-Eréndira, που ακόμη βρισκόταν στην Κόστα Ρίκα. Σου το αφιερώνω γιατί βραβεύτηκες από τον Υπουργό Παιδείας της Costa Rica κο. Leonardo Garnier Rímolo, ως η καλύτερη μαθήτρια της χώρας!!! Δυστυχώς, δεν μπόρεσα να είμαι δίπλα σου εκείνη τη στιγμή. Άσχημες εποχές… Ελπίζω να περάσει σύντομα το κακό. (Τρίτη και 13 Δεκεμβρίου του 2011)

Για περισσότερη συζήτηση πάνω στις γλώσσες και στους πολιτισμούς του Κόσμου, επικοινωνήστε με τον καθηγητή γλωσσών & μεταφραστή:    Ηλία Ταμπουράκη, κιν. 6951614346

Advertisements

9 responses to “Ταχυδρόμος του Πολιτισμού ! Γλώσσες και παπαγάλοι…

  1. Pingback: Γέννηση ενός υβριδικού πολιτισμού | Ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών

  2. Pingback: Ταχυδρόμος του Πολιτισμού: Διεθνής Ημέρα Μητρικής Γλώσσας. | Ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών

  3. Pingback: Συγκριτική Μυθολογία: Ένα παραμύθι παγκόσμιο, αλλά όχι παγκοσμιοποιημένο. | Ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών

  4. Pingback: Λατινική Αμερική: Ανεξαρτησία, σύγχρονη ζωή & λαϊκή παράδοση. | Ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών

  5. Pingback: Unesco: Οι 31 χώρες που υπάρχει λόγος να επισκεφτούμε! | Ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών

  6. Pingback: Γαστρονομικά προϊόντα-ιδρυτές πολιτισμών στη Λατινική Αμερική | Ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών

  7. Pingback: Ταχυδρόμος του Πολιτισμού ! Παραγουάη, ένας άγνωστος κόσμος… | Ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών

  8. Pingback: Unesco-gr: Ταξίδι στις γλώσσες των πολιτισμών… | Ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών

  9. Pingback: Ταχυδρόμος του Πολιτισμού ! Ταξίδι στις γλώσσες των πολιτισμών… | Ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s