Μεθοδολογία & Ιδιαιτερότητες! Αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών.

457615198_9727cfa814_o

LicenseCopyright All rights reserved by Keasty

Έχοντας εντοπίσει τις τυχόν μαθησιακές δυσκολίες των σπουδαστών, θα πρέπει να συνεργαζόμαστε με τους δασκάλους, προκειμένου να βοηθήσουμε τα παιδιά να διαχειρίζονται σωστά τις ιδιαιτερότητές τους και να επιτυγχάνουν σημαντικούς σκοπούς στη ζωή ΤΟΥΣ.

Η λέξη “ΤΟΥΣ” είναι γραμμένη με κεφαλαία και για την κατανόησή της, παραθέτουμε τους στίχους του Kahlil Gibran (σε ελεύθερη μετάφραση):

Your children are not your children.

Τα παιδιά σας δεν σας ανήκουν.                           

[…]                                                                                                 

You may give them your love but not your thoughts,

Μπορείτε να τους δώσετε την αγάπη σας, αλλά όχι και τις σκέψεις σας,

for they have their own thoughts.

επειδή εκείνα έχουν τις δικές τους σκέψεις.                     

Υou may house their bodies but not their souls,

Μπορείτε να στεγάσετε το σώμα τους, αλλά όχι και την ψυχή τους,

for their souls dwell in the house of tomorrow,

επειδή εκείνη κατοικεί στο αύριο, 

which you cannot visit, not even in your dreams.

το οποίο εσείς δεν μπορείτε να επισκεφθείτε ούτε καν στα όνειρά σας.

[…]

esps-dislexia-como-ultrapassar-barreiras

εικόνα (όχι κείμενο) από:

http://www.einstein.br/einstein-saude/em-dia-com-a-saude/Paginas/dislexia-como-ultrapassar-barreiras.aspx

Μετά από 20 χρόνια εμπειρίας στη διδασκαλία ξένων γλωσσών, επιτρέψτε μας να εκφράσουμε την εξής γνώμη:

1. Διερευνήστε το δυνατό σημείο του παιδιού σας  και υποστηρίξτε το να το αναπτύξει. Αυτό θα το κάνει ευτυχισμένο. Είναι προτιμότερο να βλέπετε την κόρη σας ως μία επιτυχημένη κι ευτυχισμένη κομμώτρια, παρά μία ασήμαντη και πικραμένη από τη ζωή της δικηγόρο με πολλά διπλώματα γλωσσών, τις οποίες είναι πιθανόν να μην κατέχει επαρκώς.

2. Κατανοήστε τον λόγο για τον οποίον θα μπορούσε να [μην] είναι χρήσιμη για το παιδί σας μία ξένη γλώσσα (ή οποιαδήποτε άλλη γνώση &  πιστοποίηση), και αποφύγετε την  καταπιεστική απόκτηση διπλωμάτων με κωδικούς όπως Β-2 ή C-2. Ένα αρχικό γράμμα ή ένας αριθμός δεν επιβεβαιώνουν πάντα την ποιοτική γνώση. Πολλές φορές συμβαίνει και το αντίθετο. Άνθρωποι με ουσιαστικές γνώσεις δεν διαθέτουν διπλώματα. Λόγοι εκμάθησης μίας γλώσσας, όπως π.χ.:

α. γιατί οι γονείς δεν είχαμε την ευκαιρία να τη μάθουμε

β. γιατί το παιδί την χρειάζεται για το μέλλον του

γ. γιατί όλα τα παιδιά πάνε φροντιστήριο

δ. για να χαίρονται, να θαυμάζουν ή να ζηλεύουν συγγενείς και γείτονες

ε. γιατί “πρέπει”

στ. για να τελειώνει με τις γλώσσες πριν από τις πανελλήνιες, κλπ…

μόνο κακό μπορούν να προκαλέσουν στους μαθητές οι οποίοι δεν αισθάνονται έτοιμοι να ακολουθήσουν τα δικά ΣΑΣ όνειρα. Στους νεότερους πρέπει να δείχνουμε ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων, αλλά να μην πιέζουμε τις καταστάσεις.

8011607855_4a8a5013fe_b

LicenseCopyright All rights reserved by Revolution

α. Αντί να μάθουν τα παιδιά μας αυτό που εμείς δεν καταφέραμε, είναι προτιμότερο να μάθουμε εμείς αυτό που εκείνα ονειρεύονται. Πιστέψτε με, δεν υπάρχει μεγαλύτερη ευτυχία από το να “σπουδάζεις” μαζί με το παιδί σου. (Ενώ ο δικός μου γνωστικός τομέας είναι από την Φιλοσοφική Σχολή, πέρασα εκπληκτικά όμορφα κι έμαθα πολλά πράγματα παρακολουθώντας σεμινάριο επιδημιολογίας και συζητώντας βαθιά και ειλικρινά μαζί με την 15-χρονη κόρη μου.) 

β. Οι σοβαρές εργασιακές θέσεις μπορεί (ακόμη) να καταλαμβάνονται (στη χώρα μας) με μέσον, όμως (πρέπει) να διατηρούνται μόνο με την πραγματική γνώση.

γ. Άλλωστε, τα διπλώματα γλωσσών έχουν ολιγοετή ισχύ, και πρέπει να αντιστοιχούν στην ηλικία, τις γνώσεις και την ικανότητα έκφρασης του κατόχου τους. Είναι προτιμότερο ένας 15-χρονος να συνεχίζει τον εμπλουτισμό των γλωσσικών του γνώσεων και να αποκτήσει το “Proficiency” στο πρώτο ή δεύτερο έτος του πανεπιστημίου -ώστε να το χρησιμοποιήσει σε κάποιο μεταπτυχιακό, ή και για εργασία-, παρά να το έχει τυπικά από το γυμνάσιο, αλλά ουσιαστικά να μην ανταποκρίνεται στο περιεχόμενό του.

Α. Όταν αντιμετωπίζουμε έναν άνθρωπο με μαθησιακά προβλήματα, πρέπει να έχουμε υπ’ όψιν ότι αυτό ίσως να οφείλεται στο ότι κι εκείνος αντιμετωπίζει καταπιεστικούς γονείς.

Β. Όταν βλέπουμε έναν αδιάφορο μαθητή, θα πρέπει να φανταζόμαστε ότι πηγαίνει σε ένα σχολείο που δεν του δίνει κίνητρα μάθησης.

Γ. Η ανοργανωσιά καταδεικνύει πιθανά οικογενειακά προβλήματα.

820420592_8c45d6f912_o

LicenseCopyright All rights reserved by korinth

Αντίθετα, οι σταθεροί & δεκτικοί μαθητές προέρχονται συνήθως από σωστά δομημένες οικογένειες, όπου ο πατέρας δεν ασχολείται μόνο με τα οικονομικά & το ποδόσφαιρο, και η μητέρα δεν κυνηγάει τους σχολικούς βαθμούς, αλλά γνωρίζουν και οι δύο γονείς τα επί μέρους γεγονότα της ζωής του παιδιού τους.

Οι αδύναμοι μαθητές χωρίς αυτοπεποίθηση χρειάζονται ειλικρινή, πρακτική ενθάρρυνση, μέσα από ειδικές μεθόδους διδασκαλίας, (που θα αναλύσουμε και σε επόμενες δημοσιεύσεις μας) κι εγκάρδια επιβράβευση σε κάθε τους βήμα, ενώ -από την εντελώς αντίθετη πλευρά, οι μαθητές που έχουν “μεγάλη ιδέα” για τον εαυτό τους, χρειάζονται ένα “φρένο με φιλικό τρόπο”. Φαινόμενα βιαστικών απαντήσεων ή νωχέλειας παρατηρούνται επίσης, λόγω του κακού εκπαιδευτικού & εξεταστικού συστήματος της χώρας μας.

pic_article_1

εικόνα (όχι κείμενο)  από:

http://www.leximathia.gr/article2.aspx

Ένας απλοποιημένος τρόπος για να διερευνήσουμε την μαθησιακή ομάδα στην οποία ανήκει κάποιος, είναι -σύμφωνα με την μέθοδο Tandem- να του ζητήσουμε να σχεδιάσει σε ένα χαρτί τρεις στήλες: η πρώτη θα χαρακτηρίζεται από ένα ζωγραφισμένο μάτι, η δεύτερη από ένα αφτί και η τρίτη από ένα  χέρι. Αφού εξηγήσουμε στον ενδιαφερόμενο ότι μία οποιαδήποτε λέξη προκαλεί σε κάθε άνθρωπο διαφορετικές σκέψεις, αισθήσεις & αντιδράσεις, θετικές ή ακόμη και αρνητικές (π.χ.: βιβλίο: 1. το βλέπω, για να το  διαβάσω & να θαυμάσω τις εικόνες του, ή βαριέμαι που το κοιτάζω, 2. το ακούω όταν μου το αφηγείται κάποιος και μου αρέσει ή όχι, 3. το μυρίζω ή το αγγίζω, γιατί είτε με ευχαριστεί αυτή αίσθηση, είτε όχι), του ζητούμε να καταχωρήσει ανάλογα στις στήλες τις 30 λέξεις που θα του υπαγορεύσουμε: λουλούδι, άλογο, σκουλαρίκια, καραμέλα, παιδιά που παίζουν, γυναίκα, καρέκλα, βελούδο, άντρας, φωτιά, βουνό, καφές, κιθάρα, σπίτι, ορίζοντας, αλουμινόχαρτο, κρεβάτι, βροχή, καράβι, χαλί, γάτα, μολύβι, θάλασσα, πουλόβερ, Ελλάδα, ήλιος, τετράδιο, σκόρδο, ποπ κορν, εθνική οδός. Σπάνια συναντάμε απόλυτη ισορροπία με 10 λέξεις σε κάθε ομάδα. (Μία λέξη δεν μπορεί να μπει σε δύο κατηγορίες.) Η κατηγορία που υπερισχύει ποσοτικά, μας δείχνει την ικανότητα του μαθητή: οπτικός, ακουστικός ή κιναισθητικός.

Για τους οπτικούς τύπους μαθητών, χρησιμοποιούμε πολύχρωμα στυλό & μαρκαδόρους, ώστε να τους εντυπώνονται οι λέξεις (γραμματική & συντακτικό) με εικονικό τρόπο. [π.χ.: ρήματα κίνησης με πράσινο στυλό -σαν το φανάρι της τροχαίας- και δοτική πτώση (γερμανικά) με κόκκινο στυλό, που δηλώνει (μεταξύ άλλων) στάση και όχι κίνηση -σαν το αντίστοιχο φανάρι της τροχαίας!… Επίσης, χρησιμοποιούμε χρωματιστές κάρτες λέξεων (flashcards), τις οποίες παίζουμε σαν επιτραπέζιo.

Στους ακουστικούς τύπους, προτείνουμε να ηχογραφούν την ελληνική έννοια της εκάστοτε λέξης, να αφήνουν ένα κενό λίγων δευτερολέπτων, να ηχογραφούν τη λέξη στην ξένη γλώσσα, αφήνοντας πάλι κενό λίγων δευτερολέπτων, και να συνεχίζουν έτσι με τον ίδιο τρόπο. Συνιστούμε σε αυτούς τους μαθητές να ακούνε την ολιγόλεπτη αυτή ηχογράφηση, 2 ή 3 φορές κάθε μέρα, επί 1 εβδομάδα, προσπαθώντας να απαντούν σωστά στα κενά των δευτερολέπτων. Οι λέξεις δεν μπορούν να υπερβαίνουν τις 30.

Οι μαθητές του κιναισθητικού τύπου, μαθαίνουν ευκολότερα με μικρά “θεατρικά σκέτς”, παρουσιάζοντας ιστοριούλες που να περιέχουν τα λεξιλογικά / γραμματικά / συντακτικά στοιχεία που μας ενδιαφέρουν. Τους βοηθάει η μουσική υπόκρουση κατά τη διάρκεια της μελέτης.

Στον ακόλουθο σύνδεσμο θα βρείτε έναν ενδιαφέροντα ιστότοπο με λεξικά αρχαίας & νέας ελληνικής γλώσσας, ορθογραφικά, συνωνύμων κλπ.

http://www.lexigram.gr/lex/newg/#Hist0

Γενικά, χρειάζεται ένα ευχάριστο περιβάλλον, παιχνίδι, πολλή ενθάρρυνση και ΠΟΤΕ ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ.

Πολύ ευχαρίστως θα επικοινωνούμε μαζί σας για αυτά  τα θέματα, όπως επίσης και για ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών στον χώρο σας, Ηλίας Ταμπουράκηςκιν.: 6951614346 & Maricela Jiménez, 6939777085

 

Advertisements

4 responses to “Μεθοδολογία & Ιδιαιτερότητες! Αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών.

  1. Pingback: Μεθοδολογία & Ιδιαιτερότητες! Τρόποι διδασκαλίας γλωσσών. | Ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών

  2. Pingback: Μεθοδολογία & Ιδιαιτερότητες! Τρόποι διδασκαλίας. | Ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών

  3. Pingback: Μεθοδολογία & Ιδιαιτερότητες! | Ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s