Μεθοδολογία & Ιδιαιτερότητες! Παράγοντες & ορισμοί μαθησιακών δυσκολιών.

pic_article_1

εικόνα (όχι κείμενο)  από:

http://www.leximathia.gr/article2.aspx

Αφού βρούμε πολλές καταφατικές απαντήσεις στη “Διερεύνηση” της προηγούμενης δημοσίευσης,

https://idiaiteramathimataxenonglosson.wordpress.com/2014/10/10/diagnosi-idiaiterotiton/

θα πρέπει να ανακαλύψουμε (προσοχή: ΠΑΝΤΑ με τη βοήθεια πιστοποιημένου ειδικού επιστήμονα) τα αίτια της εκάστοτε μαθησιακής δυσκολίας, είτε πρόκειται για δυσλεξία / δυσγραμματισμό, λεξιπενία ή δυσφασία, είτε για ΔΕΠ-Υ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής). Έτσι, γνωρίζοντας το “γιατί”, γονείς και δάσκαλοι θα πάψουν να κατηγορούν τους μαθητές για τεμπελιά και ανικανότητα.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ.

Τα αίτια αυτών των δυσκολιών διακρίνονται σε οργανικά & ψυχολογικά, και οι παράγοντες μπορεί να χωρίζονται αντίστοιχα σε 2 ομάδες:

  • βιολογικοί ή
  • οικογενειακοί & κοινωνικοί.

1. Κυτταρικές δυσπλασίες ή ορμονικές διαταραχές κατά την εγκυμοσύνη μπορούν να οδηγήσουν σε (κληρονομική) δυσλεξία, αριστεροχειρία ή / και μειωμένη γλωσσική ανάπτυξη. [Διερευνήστε αυτήν την περίπτωση στο πεδίο της ιατρικής.]

2. Οικογενειακά αίτια (απουσία ή απώλεια ενός γονιού), ανεπαρκείς δάσκαλοι ή ακατάλληλες διδακτικές μέθοδοι (όπως η ολική – holistic) ή κοινωνικές δυσχέρειες (ελλειμματική παιδεία σε αναπτυσσόμενες χώρες, κοινωνικός αποκλεισμός, εκφοβισμός / φόβος αποτυχίας κλπ). [Διερευνήστε αυτήν την περίπτωση στο πεδίο της ψυχολογίας.]

Μία ιδιαιτερότητα, όμως, δεν αποκλείει την πρόσβαση σε έναν σκοπό ζωής: Προσωπική μας εμπειρία μας έχει διδάξει ότι ακόμη και άτομα με ολική τυφλότητα ή και κώφωση (κατόπιν μηχανικής υποστήριξης και λογοθεραπείας), είναι απολύτως ικανά να αποκτήσουν πιστοποιημένη επάρκεια σε ξένη γλώσσα!

esps-dislexia-como-ultrapassar-barreiras

εικόνα (όχι κείμενο) από:

http://www.einstein.br/einstein-saude/em-dia-com-a-saude/Paginas/dislexia-como-ultrapassar-barreiras.aspx

Ας δούμε, τώρα, συνοπτικά, τι είναι οι μαθησιακές ιδιαιτερότητες, οι οποίες χωρίζονται σε:

  • Δυσκολίες λόγου & ομιλίας: Παραγωγή & κατανόηση του προφορικού λόγου (άρθρωση), μετατροπή ιδεών σε λόγο (έκφραση) ή κατανόηση των λεγομένων ενός ομιλητή.
  • Δυσκολίες γραπτού λόγου: Αποκωδικοποίηση του γραπτού λόγου & προβλήματα ορθογραφίας. Σε αυτές συμπεριλαμβάνεται και η δυσλεξία.
  • Δυσκολίες μαθηματικού λόγου: Αναγνώριση αριθμών & μαθηματικών συμβόλων, απομνημόνευση της προπαίδειας, κατανόηση αφηρημένων μαθηματικών εννοιών & επίλυση μαθηματικών προβλημάτων. 
  • Άλλες δυσκολίες: Οπτικο-κινητικές διαταραχές.                                                                                                                    

8011607855_4a8a5013fe_b     

     LicenseCopyright All rights reserved by ❤ Revolution                                                                            

Στη Δυσλεξία το άτομο, μικρής ή μεγάλης ηλικίας, παρουσιάζει δυσκολίες στην ανάλυση των λέξεων σε ακουστικές μονάδες συλλαβικής βάσης και στη σύνθεση συλλαβικών ακουστικών μονάδων σε λεκτικά σύνολα με εννοιακό περιεχόμενο. Παρατηρείται σε όλους τους πολιτισμούς που έχουν γραπτή γλώσσα και δεν έχει σχέση με τη νοητική καθυστέρηση.

  • Είναι εξελικτική διαταραχή των ακαδημαϊκών δεξιοτήτων (ανάγνωση, γραφή, αντίληψη μαθηματικών).
  • Συναντάται στο 10-15% των παιδιών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (αγόρια – κορίτσια = 4:1).
  • Το 1/3 των παιδιών έχει διαταραχές και στο γραπτό και στον προφορικό λόγο.
  • Συνήθως έχει οικογενή χαρακτήρα.
  • Ένας απλός ορισμός της δυσλεξίας είναι “άτομα τα οποία δυσκολεύονται να μάθουν μέσω της γραπτής ή προφορικής γλώσσας, χωρίς να υπάρχει προφανής λόγος (τραύμα, πνευματική καθυστέρηση κτλ.)”. Σε αυτή την κατηγορία μπορεί να ανήκουν και ευφυή ή και ταλαντούχα άτομα. (πηγή: Βικιπαίδεια)

Δυσγραμματισμός είναι η ανικανότητα του ατόμου να εκφράσει τις σκέψεις του με τη σωστή χρήση ουσιαστικών στη σωστή πτώση και να κλίνει τα ρήματα στο σωστό πρόσωπο ή χρόνο σύμφωνα με τους κανόνες της μητρικής του γλώσσας. (Όταν αυτά τα φαινόμενα παρατηρούνται μέχρι το 4. έτος της ηλικίας, τότε μπορούμε να μιλάμε για φυσιολογικό δυσγραμματισμό.)

[Λεξιπενία είναι η χρησιμοποίηση εξαιρετικά περιορισμένου, φτωχού, λεξιλογίου.]

Δυσαριθμησία λέγεται η δυσκολία μαθηματικών υπολογισμών.

Δυσφασία ονομάζεται η απώλεια της ικανότητας να παράγουμε λεκτικά μηνύματα, να κατανοούμε τον λόγο των άλλων και να τον χρησιμοποιούμε για να γράφουμε και να διαβάζουμε.

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) είναι ένα σύνδρομο που αναφέρεται σε σημαντικές δυσκολίες στην προσήλωση της προσοχής σε μία δραστηριότητα, με πιθανή σωματική υπερδραστηριότητα. Τα άτομα αυτά χαρακτηρίζονται από απροσεξία, αδεξιότητα, δυσκολίες στην αφοσίωση στις σχολικές υποχρεώσεις ή τη συμμόρφωση σε υποδείξεις. 

Αυτές οι μορφές μαθησιακών δυσκολιών αντιμετωπίζονται σωστά, μόνο με την εφαρμογή εξατομικευμένης διδασκαλίας, η οποία πρέπει να προσαρμόζεται στις ανάγκες του κάθε παιδιού.

457615198_9727cfa814_o

LicenseCopyright All rights reserved by Keasty

Μέχρι τη Β’ τάξη Δημοτικού,θα πρέπει να έχουν διερευνηθεί όσα ήδη έχουμε αναφέρει, και ιδιαίτερα τα εξής:

1. Συχνή αλλαγή παιχνιδιού.

2. Ενόχληση από τη μουσική, που εκδηλώνεται όταν το παιδί καλύπτει τα αφτιά του με τα χέρια του.

3. Επίμονη επανάληψη της ερώτησης: -“Τι είπες;”, η οποία δεν δηλώνει κώφωση, αλλά ελλειμματική προσοχή, και παρερμηνεία εντολών.

4.  Άχρωμη, χαμηλόφωνη ομιλία, με τραυλισμό & φτωχό λεξιλόγιο.

Εάν διαπιστωθούν αυτά σε έντονη, επαναλαμβανόμενη μορφή, τότε πρέπει οι γονείς και οι δάσκαλοι να απευθύνονται σε ειδικά κέντρα λογοθεραπείας.

8011607855_4a8a5013fe_b

LicenseCopyright All rights reserved by ❤ Revolution

Συγχρόνως, θα πρέπει:

Α. Να δημιουργούμε μία ήρεμη σχολική & οικογενειακή ατμόσφαιρα.

(Η πολυετής εμπειρία μας στη διδασκαλία ξένων γλωσσών μας έχει δείξει ότι παιδιά μονογονεϊκών οικογενειών παρουσιάζουν ορισμένες φορές τέτοιες ενδείξεις.)

Β. Να φροντίζουμε οι πληροφορίες που δίνουμε στον μαθητή να είναι σαφείς.

Γ.  Ο μαθητής να ξεκουράζεται με συχνά ολιγόλεπτα διαλείμματα.

Δ. Να μην δίνουμε σχολικές εργασίες κατά τη διάρκεια των διακοπών.

Ε. Να χωρίζουμε τη διδακτική ώρα σε τμήματα  με σαφείς σκοπούς, οι οποίοι δεν θα δίνονται όλοι μαζί συγχρόνως, αλλά ένας-ένας ξεχωριστά.

ΣΤ. Να φροντίζουμε οι εκπαιδευτικές εργασίες να γίνονται με διασκεδαστικό τρόπο και με συχνές επαναλήψεις, με εικόνες, χρώματα & μουσική!

Στοιχεία από τα Σεμινάρια Μεθοδολογίας της Διδασκαλίας του Ηλία Ταμπουράκη στην επιδοτούμενη από την Ευρωπαϊκή Ένωση Μη Κυβερνητική Οργάνωση “Φάρος-Βοήθεια στον Άνθρωπο”, στον Σύνδεσμο Λατινοαμερικανών & Ισπανών Ελλάδας, υπό την αιγίδα του Ομίλου UNESCO Πειραιώς, στο Ινστιτούτο Cervantes & Goethe, στο Πανεπιστήμιο του Porto (Πορτογαλία), στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, & στο Πανεπιστήμιο Harvard.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s