Μεθοδολογία & Ιδιαιτερότητες! Διερεύνηση

esps-dislexia-como-ultrapassar-barreiras

εικόνα (όχι κείμενο) από:

http://www.einstein.br/einstein-saude/em-dia-com-a-saude/Paginas/dislexia-como-ultrapassar-barreiras.aspx

Πρώτο μας θέμα: Πώς μπορούμε να εντοπίσουμε μαθησιακές ιδιαιτερότητες στα παιδιά και στους μαθητές;

Η εικοσαετής εμπειρία μας στη διδασκαλία ξένων γλωσσών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, μας έχει δείξει ότι:

Αυτό εξαρτάται από την ηλικία:

12-18 ετών:

  • Διαβάζει με ανακρίβειες
  • Έχει πρόβλημα στην κατανόηση κειμένου
  • Δυσκολεύεται να κρατάει σημειώσεις και να αντιγράφει
  • Παραπονιέται ότι δεν καταλαβαίνει το σχεδιασμό μιας έκθεσης και δυσκολεύεται ακόμη και να γράψει μια επιστολή και
  • Γράφει με συχνά & σοβαρά ορθογραφικά λάθη

 6-11 ετών:

  • Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί όταν πρέπει να μελετήσει, ενώ:
  • Δεν συνειδητοποιεί την διάρκεια του χρόνου
  • Προτιμάει τις προφορικές απαντήσεις & δυσκολεύεται στον γραπτό λόγο
  • Διαβάζει με αργό ρυθμό, κομπιάζει ή δεν χρωματίζει τη φωνή στα σημεία στίξης
  • Έχει άσχημο γραφικό χαρακτήρα
  • Γράφει ανάποδα αριθμούς (6 / 9), κάνει αναγραμματισμούς (23 / 32), ή αντικαθιστά αριθμούς με γράμματα ή &  το αντίστροφο (3 / ε)
  • Κάνει συχνά & σοβαρά ορθογραφικά λάθη, ακόμα και στην αντιγραφή, ή
  • Προσθέτει ή παραλείπει γράμματα, συλλαβές ή καταλήξεις
  • Διαβάζει ή και γράφει την ίδια λέξη με ποικίλους τρόπους στο ίδιο κείμενο, ή
  • Μπερδεύει ήχους, όπως: β / φ & δ / θ
  • Ξεχνάει την προπαίδεια
  • Κάνει συχνά αδέξιες κινήσεις και, τέλος:
  • Συγχέει τις έννοιες δεξιά / αριστερά
  • Επαναλαμβάνει ή συγχέει τις σειρές στην ανάγνωση, ή/και χρησιμοποιεί το δάχτυλο για να μην τις χάνει

Για όλες τις ηλικίες:

  • Ενώ δείχνει ευφυΐα σε κάποιες περιπτώσεις, παρουσιάζει αδυναμία σε άλλες, ή
  • Αδυνατεί να φέρει εις πέρας 3 διαδοχικές εντολές
  • Έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση, άγχος ή φόβο
  • Χαρακτηρίζεται από έλλειψη οργάνωσης
  • Ως παιδί, άργησε να μιλήσει
  • Γνωρίζετε κάποιο περιστατικό με παρόμοια στοιχεία στην οικογένεια; (κληρονομικότητα)

pic_article_1

εικόνα (όχι κείμενο)  από:

http://www.leximathia.gr/article2.aspx

Εάν διαπιστώσετε τα παραπάνω με επίμονη συχνότητα, απευθυνθείτε σε ειδικό λογοθεραπευτή, προκειμένου να κάνει ΕΓΚΑΙΡΩΣ διάγνωση για πιθανή δυσλεξία με τα κατάλληλα τεστ. ΠΡΟΣΟΧΗ! Αυτά δεν πρέπει να εφαρμόζονται από άτομα που δεν έχουν ειδικευτεί σε αυτόν τον τομέα από επίσημο φορέα.

Όσο πιο σύντομα γίνει αυτό, τόσο πιο εύκολα θα μπορέσει ο μαθητής να μάθει πώς να διαχειρίζεται αυτήν την ιδιαιτερότητα.

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναφέρουμε ότι σημαντικές προσωπικότητας της διεθνούς ιστορίας (επιστήμονες, φιλόσοφοι, καλλιτέχνες, κλπ) είχαν μαθησιακές δυσκολίες, όπως η δυσλεξία.

ΚΑΙ, ΟΠΩΣ ΕΙΠΑΜΕ: ΠΟΤΕ ΜΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΕΙΤΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΑΣ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΕΜΠΕΛΗΔΕΣ Ή ΟΤΙ “ΔΕΝ ΤΑ ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ”. ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΧΡΟΝΙΣΤΙΚΟ… ΔΥΣΛΕΞΙΚΟΣ ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΤΟΜΟ ΜΕΙΩΜΕΝΗΣ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ!… ΑΝΑΖΗΤΗΣΤΕ ΤΙΣ ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΚΑΙ  ΒΟΗΘΗΣΤΕ ΤΑ ΝΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΤΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΝΤΑΙ.

457615198_9727cfa814_o

LicenseCopyright All rights reserved by Keasty

Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι γονείς και οι δάσκαλοι μπορούν να προσφέρουν ανεκτίμητη αξία στους μαθητές, χρησιμοποιώντας:

•Ήρεμο, ευχάριστο περιβάλλον μελέτης & επίβλεψη στην συγκέντρωση του μαθητή κατά τη μελέτη, με μικρά διαλείμματα.

• Παιχνίδια (λεκτικά)

• Βιβλία με εικόνες και κείμενα σε μικρά κομμάτια, πάντα με παραδείγματα

• Ενθάρρυνση της πρωτοβουλίας και υπευθυνότητας και συχνή, εγκάρδια επιβράβευση

•Διδακτική ύλη & εξεταστικές προσδοκίες ανάλογες με τις ανάγκες & τις ικανότητες του μαθητή

• Αποφυγή της αρνητικής κριτικής!!!

Ας δούμε, στη συνέχεια, ένα άτυπο τεστ αξιολόγησης:

http://www.dyskolies.gr/files/ergaleia/atipo%20glossa.pdf

Στοιχεία από τα Σεμινάρια Μεθοδολογίας της Διδασκαλίας του Ηλία Ταμπουράκη στην επιδοτούμενη από την Ευρωπαϊκή Ένωση Μη Κυβερνητική Οργάνωση “Φάρος-Βοήθεια στον Άνθρωπο”, στον Σύνδεσμο Λατινοαμερικανών & Ισπανών Ελλάδας, υπό την αιγίδα του Ομίλου UNESCO Πειραιώς, στο Ινστιτούτο Cervantes & Goethe, στο Πανεπιστήμιο του Porto (Πορτογαλία), στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, & στο Πανεπιστήμιο Harvard.

 

Advertisements

2 responses to “Μεθοδολογία & Ιδιαιτερότητες! Διερεύνηση

  1. Pingback: Παράγοντες και ορισμοί μαθησιακών δυσκολιών. Μεθοδολογία και Ιδιαιτερότητες! - ΠόλιςPost

  2. Pingback: Μεθοδολογία & Ιδιαιτερότητες! Παράγοντες & ορισμοί μαθησιακών δυσκολιών. | Ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s